
Η κυριολεκτική σημασία της λέξης «astroturf» είναι το τεχνητό γρασιδί που υπάρχει στα γήπεδα και χαρακτηρίζεται από το έντονο πράσινο χρώμα του.
Όμως, η λέξη «astroturfing» ουδεμία σχέση έχει με τα γήπεδα, το γρασίδι ή το πράσινο χρώμα.
Πρόκειται για έναν όρο που χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1985 από τον Αμερικάνο Γερουσιαστή του Texas, Lloyd Bentsen και συνδέεται άμεσα με...
Ως «astroturfing» ορίζεται οποιαδήποτε ενέργεια ή καμπάνια που διοργανώνεται (από κάποιον με συγκεκριμένη ατζέντα) με τέτοιον τρόπο ώστε να φαίνεται ότι πρόκειται για ένα αυτοδημιούργητο, ανεξάρτητο και μαζικό κίνημα για έναν κοινό -καλό φαινομενικά- σκοπό.
Παρόλο που την οργάνωση του κινήματος την αναλαμβάνει κάποιος που έχει συγκεκριμένους στόχους και επιδιώξεις, δεν εμφανίζεται πουθενά, παρά το γεγονός ότι τα οφέλη του κινήματος θα ευνοήσουν πρωτίστως αυτόν (ή την εταιρία που τον υποστηρίζει/προέρχεται) και σε δεύτερο βαθμό τους συμμετέχοντες στο κίνημα.
Μάλιστα, οι διοργανωτές τέτοιων ενεργειών είναι πολύ πιθανόν να μην παραδεχτούν ποτέ την συμμετοχή τους σε αυτές.
Μάλιστα, οι διοργανωτές τέτοιων ενεργειών είναι πολύ πιθανόν να μην παραδεχτούν ποτέ την συμμετοχή τους σε αυτές.
Μία ακόμα σύνηθης πρακτική του astroturfing είναι η δημιουργία της εντύπωσης ότι το κίνημα είναι ιδιαίτερα μαζικό και δεν υποστηρίζεται μόνο από λίγα ανίσχυρα άτομα. Υπάρχουν πολλά παραδείγματα κατά τα οποία οι ίδιοι άνθρωποι έστελναν παρόμοιες επιστολές στα media υπογράφοντας με διαφορετικά ονόματα.
Ο Ryan Sager, συγγραφέας και blogger, έγραψε το 2009 στο editorial των New York Times:
Organizing isn’t cheating. Doing everything in your power to get your people to show up is basic politics.
Θα συμφωνούσα μαζί του αν είχε συμπεριλάβει και τον όρο «transparently» στην πρόταση του. Δεν είμαι αντίθετος με τις εταιρίες που υποστηρίζουν ή δημιουργούν διάφορα κινήματα για να επωφεληθούν και αυτές, αρκεί οι συμμετέχοντες να έχουν ενημερωθεί και να συμφωνούν απόλυτα με αυτό.
Το astroturfing έχει καταδικαστεί ως τακτική από τις μεγαλύτερες ενώσεις εταιριών δημοσίων σχέσεων ανά τον κόσμο. PRSA (Public Relations Society of America), PRIA (Public Relations Institute of Australia), CIPR (Chartered Institute of Public Relations) έχουν θεσπίσει αυστηρές ποινές για τα μέλη τους που κάνουν τέτοιες ενέργειες ενώ φτάνουν μέχρι και την διαγραφή μελών.
Παραδείγματα Astroturfing
Οι περιπτώσεις astroturfing στα χρονικά της επικοινωνίας είναι πολλές. Πριν βρεθούμε στην εποχή της πληροφορίας και του διαδικτύου, αρκετές εταιρίες έστελναν μαζικά γράμματα -με μικρές διαφοροποιήσεις και αλλαγμένα ονόματα- σε γερουσιαστές για να τους δείξουν ότι ο κόσμος υποστηρίζει αυτό που υποστηρίζει και η ίδια η εταιρία. Φυσικά, τώρα που το internet έχει κυριεύσει την επικοινωνία, το astroturfing γίνεται πιο μαζικό από ποτέ.
50 Cent Party
Το κυριότερο και πιο γνωστό παράδειγμα είναι αυτό της Κίνας. Το περιβόητο 50 Cent Party είναι η κρατικά χρηματοδοτούμενη ομάδα που εντοπίζει σχόλια αντίθετα προς την κυβέρνηση και στην συνέχεια απαντώνται από «τυχαίους» χρήστες με διαφορετικές αντιλήψεις από αυτές του αρχικού σχολιαστή και πιο κοντά στην κρατική ιδεολογία.
Τον Μάρτιο του 2005, το Κινέζικο υπουργείο Παιδείας διέταξε την παύση λειτουργίας ενός δημοφιλούς πανεπιστημιακού forum και την επαναλειτουργία του -με τις απαραίτητες αλλαγές- αφού πρώτα είχαν προσληφθεί φοιτητές για να παρακολουθούν το forum και να απαντάνε σε όλα τα αρνητικά σχόλια. Αξίζει να τονίσουμε ότι το όνομα του «50 Cent Party» έχει προέλθει από το γεγονός ότι όσοι συμμετέχουν σε αυτό πληρώνονται με 0.5 yuan για κάθε -θετικό- σχόλιο που κάνουν.
Al Gore’s Penguin Army
Και αν η παραπάνω τακτική ήταν αναμενόμενη σε μία χώρα όπως η Κίνα που φημίζεται για την λογοκρισία, δεν θα λέγαμε το ίδιο και για την Αμερική. Την ημέρα που ξεκίνησε η προβολή του documentary «An Inconvenient Truth» του Al Gore ανέβηκε ένα χιουμοριστικό (?) video στο YouTube το οποίο μείωνε την ταινία και την παρουσίαζε ως βαρετή.
Αν και το χαμηλής ποιότητας video έμοιαζε να έχει φτιαχτεί από κάποιον απλό χρήστη, το γεγονός ότι κάποιος είχε αγοράσει διαφημιστικό χώρο στο Google ώστε να εμφανίζεται το video ως πρώτο αποτέλεσμα για τις αναζητήσεις σχετικά με την ταινία, κίνησε τις υποψίες.
Μετά από έρευνα, αποδείχτηκε ότι το video, με τίτλο «Al Gore’s Penguin Army» είχε δημιουργηθεί σε υπολογιστή που ήταν καταχωρημένος στην εταιρία δημοσίων σχέσεων DCI. Η DCI είχες πολλές επαφές με το κόμμα των Ρεμπουμπλικάνων και με την πετρελαϊκή εταιρία Exxon και, όταν έγινε σχετική ερώτηση για το video από την Wall Street Journal, αρνήθηκε να απαντήσει επί της ουσίας λέγοντας:
We do not disclose the names of our clients, nor do we discuss the work we do on behalf of our clients.
Ακόμα και σήμερα, δεν γνωρίζει κανείς -εκτός από την Google- ποιος πλήρωσε ώστε το video να εμφανίζεται στην πρώτη θέση των σχετικών αναζητήσεων.
Information Revolution
Στις αρχές του 2007 μία παρόμοια καμπάνια είχε ξεκινήσει στα μέσα μαζικής μεταφοράς στο Λονδίνο με τον τίτλο «Information Revolution». Ο βασικός πυλώνας της εκστρατείας ήταν ότι το 75% της πληροφορίας περνούσε μέσα από συγκεκριμένη υπηρεσία (σσ. το Google) και δήλωνε ότι «μία μόνο δυνατότητα, δεν αποτελεί επιλογή». Μάλιστα, τα κύρια χρώματα της καμπάνιας ήταν το μαύρο, το κόκκινο και το άσπρο για να δωθεί μία επαναστατική αίσθηση.
Αντίστοιχα, είχε δημιουργηθεί και το σχετικό blog στο blogger.com [link από το web.archive.com] το οποίο καλούσε τους χρήστες να συμμετάσχουν στο κίνημα. Όταν όμως λίγο καιρό αργότερα μαθεύτηκε ότι πίσω από την συγκεκριμένη καμπάνια βρισκόταν το Ask.com, το αρνητικό publicity ξεπέρασε κάθε προηγούμενο για την συγκεκριμένη μηχανή αναζήτησης.
Πάντως, αξίζει να τονίσουμε ότι το Google έχει βρεθεί ξανά στο στόχαστρο των ανταγωνιστών του καθώς μόλις πριν από λίγους μήνες η Burson-Marsteller (εταιρία δημοσίων σχέσεων) προσφέρθηκε να δώσει πληροφορίες στον Christopher Soghoian (διεθνώς αναγνωρισμένος blogger και activist που ασχολείται με θέματα security στο web) για τα κενά ασφαλείας του Google. Εν τέλει, αποδείχτηκε ότι αυτή η ενέργεια ήταν χρηματοδοτούμενη και γινόταν για λογαριασμό του Facebook.
Κλείνοντας..
Θεωρώ δεδομένο ότι στα επόμενα χρόνια θα δούμε αρκετές προσπάθειες astroturfing καθώς πλέον τα social networks μπορούν να μετατρέψουν σε viral ένα ασήμαντο γεγονός ενώ η ανωνυμία που επικρατεί στο διαδίκτυο θα διευκολύνει όσους θέλουν να δημιουργήσουν παρόμοιες καμπάνιες. Βέβαια, η χρήση της τεχνολογίας αποτελεί δίκοπο μαχαίρι γιατί, όπως είδαμε και στην περίπτωση της DCI και του Al Gore, πάντα αφήνεις ψηφιακά αποτυπώματα, όσο καλά κι αν προσπαθήσεις να κρυφτείς..
ekdosi.com - έκδοση ...
. . . γ ι α έ ξ ( ύ π ν ο υ ς ) ( γ ) λ ύ ( φ ) τ ε ς
ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΚΑΙ ΔΕΙΤΕ ΟΛΟΚΛΗΡΗ ΤΗΝ ΑΝΑΡΤΗΣΗ ΣΤΗΝ ... ΠΗΓΗ!!!
ΤΟ ekdosi.com ΔΕΝ ΦΕΡΕΙ ΚΑΜΙΑ ΕΥΘΥΝΗ ΓΙΑ ΤΗΝ ΝΟΜΙΜΟΤΗΤΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΓΚΥΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ/ΤΩΝ LINK. ΤΑ ΑΚΟΛΟΥΘΕΙΤΑΙ ΜΕ ΔΙΚΗ ΣΑΣ ΕΥΘΥΝΗ.
http://24gr.blogspot.com/2012/09/astroturfing.html
Επιτρεπεται η αναδημοσιευση...αν θελετε αναφερετε τη πηγη... αν δε θέλετε πάλι... δεν γ@μιέτ@ι... καλή καρδιά...
Το ekdosi.com είναι μια μή κερδοσκοπική σελίδα και παρέχει δωρεάν υπηρεσίες ψυχαγωγίας και επικοινωνίας στους επισκέπτες του. Τα έξοδα συντήρησης καλύπτονται απο χορηγίες - δωρεές των επισκεπτών. Η οποιαδήποτε εισφορά έχει αποκλειστικά υποστηρικτικό και συμβολικό χαρακτήρα και δεν συνεπάγεται με κανέναν τρόπο απόκτηση ή διεκδίκηση ξεχωριστών προνομίων. Οι Εισφορές μπορούν να γίνονται μία ή περισσότερες φορές σε χρονικά διαστήματα. Το Online σύστημα που έχει επιλεγεί είναι το PAYPAL το οποίο θεωρείται το πιό ασφαλές και αξιόπιστο σύστημα online συναλλαγών παγκοσμίως.